Panchpargania Bhasha Ka Namkaran|Jharkhand Ka 1 Best Regional language|पंचपरगनिया भाषा का नामकरण|

Share

Panchpargania Bhasha Ka Namkaran :- नामकरन केर संबंधे हामरे जानब कि हामरेक पंचपरगनिया भासाक नामकरन कन आधारे चाहे का रकम हलक। एकर ले पहिल इ भासाटाके का-का नामे जानल जात र’हे? इ नामकरन गिलाक पेछुएँ का इतिहासिक, भासाइक कारन आहे ? चाहे नामकरन केर संबंधे भिनु-भिनु बिदुआन गिला आपन का-का बात क’इ आहएँ।

Panchpargania Bhasha Namkaran Ka Itihas


पंचपरगनिया भासा केर अइन’ परआए नाम – खेरवारी, अहीरी, तमडि़या, दिकुकाजि, सदानी, सदरी, सादरी, गँवारी, टाँइड़बांगला, टाँइड़राजिआ, पयारी, हेंठराजिआ, एमाइन आहे । एकर ढेइर उपभासाउ आहे – राहेआरि, बांड़दिआ, बुंडुआरि, तमडि़आ, ढालभुमिआ, खरसंवइआ, मानभुमिआ एमाइन आर इ उपभासा गिलाक ढेइर रकमेक उपब’लिअ आहे ।

panchpargania bhasa ker namkaran

एखन जन भासाटाके हामरे पंचपरगनिया नामे जानिला इटाके बहुत पुरना सम’इए अइन’-अइन’ नाम’उ जानल जात रहे। पंचपरगनिया केर बिद्वान परमानंद महतोक अनुजाइ पंचपरगनिया भासाके अइन’ नामउ जानल जाएला जेसन- गंवारी, खेरवारी, सदानी, सदरी, तमडि़या, दिकुकाजी, आर पंचपरगनिया

कन’ भासाक एतिक नाम देइख कहन हाएटाटका बुझातेहे किंतु इ नाम गिलाक इतिहास काथा के जानले इ नाम गिलाक सारथकता टा आपने फरिच हए जाइ। त’ च’ला इ नाम गिलाक पेछुएँ लुकल काथा गिला के बेस लेखेर बुइझ लेउआ जाउक –

गंउआरी :-

गंउआरीः- गंउआरी सब्द’ गांउ/गांव ले जुड़ल आहे इआनि कि गांउ केर ल’ग ज’न भासाक बेब’हार कर’एँला अहे टाइ गंउआरी हेके। गंउआरी -‘गांउ’ सब्द’ केर बिसेसन हेके। इ नाम टा ले एसन बुझाएला कि गांउ-देहात मेंहेन इ भासा टाकेर बेब’हार बेसि भाभे हएला।

इ रकम भाभे हामरे Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर कहे पारी कि समपूरन’ झारखंड मेहेंन गांउ केर भासाक तेहें ‘गंउआरी’ सब्दक बेब’हार हत रहे ठिक अहे रकमे पाँच परगनाक गांउ छेतर’ मेंहेन कहल भासाक तेहेंउ गंउआरी सब्दक बेब’हार हत ह’इ। किंतु एखन इटा गांउएक भासा ना रइकहन सभे रकमेक ल’ग केर समपरक’ भासा हए जाए आहे

खेरूआरी/खेरवारी Panchpargania Bhasha Ka Namkaran :-

खेरूआरी/खेरवारी:- डाॅ॰ करम चंद्र अहीर ‘खेरूआरी’ नाम के अहीर जाइत संग जइड़ आहेन। उमनेक बिचार केर अनुसार- पांचपरगना केर अहीर सउब केर पुरबज गिला जखन हिंआं आलएं तखन उमन आपन संगे आभीरी संसकिरिति, आभीरी भासा, आभीरी साहित आर आभीरी कला केर तत् ले के आलंए आर हिंआ तखन डांबाडोल सामाजिक आर आरथिक परिस्तिथि केर कारने झुरी-झांटा आर खेर घास केर घर बनाए के र’हे लागलएँ अरथात आर’ सउब जाति लेक बेसी गरिबाली हाल’ते रहे लागलएँ।

सांइत अ’हे तेहें उमनेक आभीरी भासा टाके खेरूआरी नामे जानल गेलक। इटा करम चंद्र गुरूजी केर कथन हेके। किंतु कहल जाए पाराए कि उ सम’इए सउब जाइत गरीबालुए र’हेन आर उमन घर बनाएक मेहेंन एकटा बिसेस रकम केर घास जेटा ‘खेर’ नामे जानल जाएला, सेटा ले घर छारत र’हेन।

एहे खेर घांसे घर छारल कार’ने दसरा इलाकाक ल’ग हिंदेक ल’गेक भासाटाके खेरूआरी नामे जानत र’हेन। किंतु एखन खेरूआरी नाम टा लगभग लुइक जाए आहे। एखन खेरूआरी भासा खेरूआर/खेरवार जनजातिक जातिगत भासाक नामे बेसी भाभे जानल जाएला। इटाके बिसेस धेआन राखेक दरकार आहे।

सदानी Panchpargania Bhasha Ka Namkaran:-

सदानीः- Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे झारखंड केर आदिबासी, गइर-आदिबासी के सदान कह’एँला आर सदान सब्द’ लेइ ‘सदानी’ बइन आहे। गइर-आदिबासी एआनि सदान केर भासा के सदानी कहल जाएला। बिदुआन केर अनुसार-छोटानागपुर केर आदिबासी गइर आदिबासी के सदान एआ सद् कह’एँला आर इमन केर कहल भासा के सदानी नामे जानल जाएला।

एबार देखा झारखंड मेंहेन आदिबासी, आर गइर आदिबासी रह’एँला आदिबासी भासाक आपन जातिगत नाम आहे जेसन- मुंडा केर मुंडारी, संथाल केर संथाली, हो केर हो, खडि़या केर खडि़या, उरांव केर कुड़ुख एहे रकमे अइन’ जाइत केर आपन जातिगत भासा आहे।

किंतु गइर आदिबासी के सदान आर इमनेक भासा सदानी त’ कहल जाए पाराए कि समपूरन’ झारखंड मेंहेन आदिबासी संगे-संगे गइर आदिबासिअ बस’बास कर’एँला आर उमनकेर आपन एकटा छेतर’ बिसेस मेंहेन छेतरीय भासा आहे जेसन- पंचपरगनिया, नागपुरी, खोरठा एमाइन आर एहे छेतरीय भासाक संमपूरन’ रूप टाके सदानी कहे पारी। इ रकम भाभे पंचपरगनिया भासाकउ सदानी नामे जानल जाएला।

सदरी/सादरी Panchpargania Bhasha Ka Namkaran:-

सदरी/सादरीः- Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे नामकरा भासाबिद डाॅ॰ ग्रियर्सन केर अनुजाइ ज’खन छ’टानागपुर चाहे छत्तीसगढ़ केर आदिबासी जाइत आपन भासा छाइड़कहन आपन आसे-पासे रह’इआ आरज’ केर भासा कहेनला तो अहे टुटल-फुटल बोली टाइ सादरी चाहे सदरी नामे जानल जाएला।


सदरी सब्दक संबंधे भुवनेश्वर अनुज केर बिचार कउ तनिक जाइन लेउआ- ‘‘हामरेक बिचारे सदरी जाति सुचक हेके आर सदान जाति लेइ संबंध राखेला आर सदानी केरे द’सरा सब्द’ सदरी हेके। हिंआक गइर आदिबासी के सदान आर उमन जन भासाक बेब’हार कर’एँला उटाइ सदरी हेके।’’


कहेक मतलब हेके कि गइर आदिबासी जन भासाक बेब’हार एक दसर संग संपरक’ इस्थापित करेक तेहें कर’एँला अहे टाइ सदानी चाहे सदरी हेके। हिंआ एकटा चीज बुझेक दरकार हेके कि गटा झारखंड माहान गइर आदिबासी आहएँ आर परतेक छेतर’ बिसेस मेंहेन आपन-आपन गइर आदिबासी भासा आहे – जेसन पंचपरगनिया, नागपुरी, खोरठा, मगही, मैथिली, भोजपुरी, अंगिका एमाइन एहे भासा लाकेइ बिरहत (सामुहिक) रूप मेंहेन सदानी चाहे सादरी कहल जाएला। इ रकम भाभे पंचपरगनिया के सदरी चाहे सादरी नामउ जानल जाएला।

किछु ल’ग केर कहना हेके कि सादरी नागपुरी भासाटाकेइ कहेनला किंतु इटा भुल काथा हेके। काहेकी सादान इआनि गेइर आदिबासी झारखंड केर परतेक जिलाएं आहेन आर उमन केर छेतर’क अनुजाइ आपन अलग-अलग भासा आहे। जेगिलाक चरचा पहिले करल आहे। यानी सादरी मतलब सिरिफ नागपुरी नाहीं बल्कि झारखंड मेहेंन रह’इआ गेइर आदिबासी केर भासा। आर गइर आदिबासी केर भासा इआनी पंचपरगनिया, नागपुरी, खोरठा एमाइन।

तमडि़आ Panchpargania Bhasha Ka Namkaran:-

तमडि़आः- Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे तमडि़आक नाम केर बारे डाॅ॰ ग्रियर्सन मह’दए का कइ आहंए सुइन लेउआ ‘‘पूर्वी मगही का यह रूप जो पाँचपरगना में बोला जाता है, पंचपरगनिया के नाम से ख्यात है। चूँकि तमाड़ में इसका अधिक प्रचलन है, अतः इसे तमडि़या भी कहा जाता है।’’ एकर बादे डाॅ॰ विश्वनाथ प्रसाद आर डाॅ॰ सम्पति आर्याणी उमनउ डाॅ॰ ग्रियर्सन केर मत के साबुज कइर देलएँ।

हिंआ डाॅ॰ ग्रियर्सन मह’दए Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे पांचपरगना छेतर’ केर भासा पंचपरगनिया जरूर कहलएँ किंतु पंचपरगनिया के मगही केर रूप आर संगे-संगे तमडि़आ कइ देलएँ इटा उचित ना लागे। हए पारे डाॅ॰ ग्रियर्सन मह’दए के इटा ठीक-ठीक भाभे नी बुझालक कि पंचपरगनिया आर तमडि़आ एकेटा भासा केर दुइ टा नाम हेके। इकर आलाउआ उ समइए तमाड़ परगना टा सउब परगना ले बड़े रहे आर सउब परगना केर परतिनिधित इहे करत रहे।

जाइ हउक किंतु तमडि़या तमाड़ छेतर’ केर एकटा अलग भासा ना हएकहन पंचपरगनिया केरे रूप हेके। कहेक मतलब हेके कि पंचपरगनिया टाकेइ कबउ-कबउ भुलबस ल’ग तमडि़आ चाहे तामडि़या कह’एँला। बरत’मान मेहेंन पंचपरगनिया नाम टाइ चलन मेहेंने आहे आर एहे नाम टा लेइ सरकारी माइन’ता मिल आहे आर एखन झारखंड मेंहेन दितिअ राजभासा केर’ दरजा एहे पंचपरगनिया नाम टा लेइ मिल आहे।

दिकुकाजी Panchpargania Bhasha Ka Namkaran :-

दिकुकाजीः- Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे ‘दिकुकाजी’ एकटा नाम हेके , ‘दिकुकाजी’ दुइ सब्द’ ले मिलकहन ब’इन आहे ‘दिकु’ आर ‘काजी’। दिकु केर अरथ’ दिक्-दिक् कर’इआ, परेसान कर’इआ इआ त’ सतरू ले आहे। काजी मुण्डारी भासा केर सबद’ हेके जेकर अरथ’ काथा क’हना हएला। एसन मानल जाएला कि पुरना जमानाएँ इ छेतर’ मेंहेन बाहिर ले आल किछु गइर आदिबासिक दाराएँ हिंआक आदिबासी के दिक्-दिक्, यानी परेसान करल जात रहे। तखन हिंआक आदिबासी सउब उमनेके दिकु नाम देलएँ।

उख’ने झारखंड आर एकर आसे-पासेक राइज केर आदिबासी हिंदे बस’बास कर’इया गइर आदिबासी जे गिला परेसान चाहे स’सन कर’इआ रहएँ उमनेके संकाक नजइरे देखत रहएँ। किंतु एखन एसन कन’ भाउना नेखे। इ रकम भाभे छ’टानागपुर केर आदिबासी गइर आदिबासी के दिकु आर उमन केर भासा के दिकुकाजी क’हत रहएँ। दिकु काजीक संबंधे परमानंद महतो का कइ आहएँ देखा – ‘‘आदिबासी ल’ग, दिकुकाजी केर अरथ’ सतरू केर भासा ले लेएंला। पुरना जमाना मेहेन हिंआ बस’बास कर’इया अइन’ जाइत गिला हिंआक आदिबासी के स’सन करत रहेन।

अहे तेहें उमनेक नज’इरे अइन’ जाइत गिला सतरू र’हेन। इ रकम भाभे उमनेक भासा टाके सतरूक भासा इआनी दिकुकाजी क’हत र’हेन।’’ त इ रकम हामरेक पांचपरगना मंेहनउ गइर आदिबासी आए रहेन आर किछु जाइत गिला आदिबासी के परेसान क’इर हबएँ। त’ एसन भाभे हामरेक पांच परगना छेतर’ मेंहनउ पंचपरगनिया भासटाके दिकुकाजी क’हत र’हेन। किंतु एखन इ सब्द’ टाक बेब’हार नाइ हएला। आर ना आदिबासी गइर आदिबासी के दिकु कह’एँला। एखन आदिबासी गइर आदिबासी सउब मिल जुइल कहन रह’एँला।

पंचपरगनिया / Panchpargania :-

पंचपरगनिया :- Panchpargania Bhasha Ka Namkaran केर सम्बन्धे पंचपरगनिया एकटा आसल नाम हेके, एकर ले पहिल ज’तनाइ नाम केर चरचा करली उगला पहिल पंचपरगनिया भासाक तेहें करल जात र’हे किंतु एखन पांचपरगना छेतर’ आर पांचपरगना छेतर’ केर बाहिरउ पंचपरगनिया नाम टाइ परचलन मेंहेन आहे।


‘पंचपरगनिया’ पंच चाहे पांच ले बेसी जातिगत भासा केर मिलल रूप हेके इआनी कहे पारी कि पांचपरगना छेतर’ मेहेन बस’बास कर’इआ भिनु-भिनु जाइत केर आपन जातिगत भासा केर खिचड़ी रूप हेके। इ रकम पंचपरगनिया भासा केर नामकरन केर आधार पांचपरगना छेतर’ ना हएकहन बिरहत पांचपरगना छेतर’ मेंहेन बस’बास कर’इआ भिनु-भिनु जाइत ले आहे।

पंचपरगनिया भासा केर मूल केनदर’ बिन्दु पांचपरगना जरूर हेके किंतु पंचपरगनिया नाम केर संबंध, भिनु-भिनु जाइत केर जातिगत भासा ले आहे। ‘पंचपरगनिया’ सबद’ केर बिरह’तम अरथ’उ एहे टाइ हएला जेसन पंचपरगनिया सबद’ टाके खेंड़ा करले हएला पंच पर गन इया।

पंच – पर -गन -इया का अर्थ Panchpargania Bhasha Ka Namkaran:-


पंच केर अरथ’ हएला- चाइर आर छ’ केर मांझेक पांच अंक टा नाहीं बलकि पंच माने हामरेक भासाएं पांच ले बेसी हएला जेसन काहंु पंचाइति बइस्ले कहल जाएला पंच जेटाइ कहबंए सेटाइ माने ह’इ। हिंआ पंच मेहेन कन’ पांचे लग बसेनला? बलकि पांच ले बेसी कतिक’ लग रहेनला। पर केर अरथ’ हएला भिनु-भिनु चाहे अलग-अलग। गन केर अरथ’ हएला जन समुदाय चाहे जाति समुदाए। इया भासा सूचक सब्द’ हेके।


इ भाभे हामरे कहे पारी कि पंचपरगनिया पांच ले बेसी किसिम केर भिनु-भिनु जाति समुदाय चाहे जन समुदाए केर जाति गत भासाक खिचड़ी रूप हेके। इटा उचित’ बुझाएला। काहेकि पूरना समइए ज’तनाइ जाइत रहएँ उमनकेर आपन जाति गत भासा रहे किंतु एक जाइत केर लग के द’सर जाइत केर लग संग बात चीत करेक मेंहेन बहुत दिक्कत हत रहे।

काहेकि एक जाइत केर ल’ग द’सर जाइत केर भासा बुझे नि पारत रहएँ। किंतु जीबन-जापन करेक तेहंे एक दसर जाइत संग संपरक’ करनाउ जरूरी रहे। तो उमनकेर बीच मेहेंन एकटा नाउआ भाभेक भासाक दाराए संपरक’ हत रहे जेटा अनेक जातिगत भासाक टुटल-जड़ल रूप रहे।

एहे भासा टाइ धीरे-धीरे आघु बाढ़लक आर कालान्तर मेहेंन अइन’ देसी बिदेसी ल’ग केर आगमन इ छेतर’ मेंहेन हते गेलक आर उमनकेर भासा टाउ हिंआक भासा संग ज’ड़ाते गेलक जेटा आइज हामरेक पासे अइन’-अइन’ नाम ले ह’ते-ह’ते पंचपरगनिया मेंहेन इस्थापित हए जाए आहे।


पंचपरगनिया नामकरन केर संबंधे भिनु-भिनु बिदुआन केर मत कउ तनिक देइख लेल जाउक केसन-केसन कइ आहएँ।
प्रो॰ परमानंद महतो केर अनुजाइ – सम्पूर्ण पांचपरगना में अधिक से अधिक लोग प्रमुख रूप से पंचपरगनिया नाम ही बोलते हैं। अतः पंचपरगनिया नाम ही अधिक प्रचलित है और इसी नाम से इससे मान्यता भी प्राप्त है।

पहले जितने भी नामकरण हैं सबका अर्थ संकुचित है पर पंचपरगनिया का अर्थ विस्तृत है। अतः पंचपरगनिया का ही पर्यायवाची शब्द बाकी नाम है।


ग्रियर्सन मह’दए केर बिचार सुइन लेउआ- ‘‘पूर्वी मगही का यह रूप जो पांचपरगना में बोली जाती है, पंचपरगनिया के नाम से ख्यात है। चूंकि तमाड़ में इसका अधिक प्रचलन है, अतः इसे तमडि़या भी कहा जाता है।’’

ग्रियर्सन महोदय केर इ कथन टाक तनिक खंडन हएक चाही- डाॅ॰ ग्रियर्सन महोदय पंचपरगनिया के मगही केर रूप कइ देलंए आर तमाड़ केर भासा तमडि़आ कइकहन इके संकुचित कइर देलएँ। इकर संबंधे पहिल’ चरचा करल आहे किंतु आर’ एकधं बुइझ लेउआ।

हिंआ ग्रियर्सन जेटा कइ आहंए सउभाबिक काथा हेके काहेकि पांचपरगना केर सउबले बड़े परगना तमाड़ रहे जेटाएं 2200 मौजा सामिल रहे आर पांचपरगना केर केनदर’ बिन्दुअ रहे।

सारांश

इ रकम सउबले बड़े परगना हएक नाताएं लोग भरमबस इ छेतर’ मेहेन कहाइआ भासा टाके बेसी भाभे ल’ग तमडि़आ कहत रहेन। इकर अलावा डाॅ॰ ग्रियर्सन केर भासा सरबेछन संबंधी काम एजेंसीक माइधमे हए रहे इटाक साबुज अनेक बिदुआन’ कइर आहएँ। इ रकम हए पारे कि डाॅ॰ ग्रियर्सन केर ल’ग जखन हिंआ सरबेछन करे आलएँ तखन हिंआ लिखित साहित केर अभाब रहे एतब कार’ने सिरिफ हिंआक लग के पुइछ चाहे अनुमान आर बिना छानबिन कइर कहने इके तमडि़या कइ दे हबंएँ। एसने हए ह’इ।


इकर अलावा आर अइन’ बिदुआन आहेन जेगिला के जेके जेटा बुझालक कइ पार कइर देलेन। डाॅ॰ उदय नारायन तिवारी इमन पंचपरगनिया के भोजपुरी केर रूप कहलेन, नागपुरी भासाक बिदुआन डाॅ॰ श्रवण कुमार गोस्वामी आर डाॅ॰ बिसेश्वर प्रसाद केशरी जी इके नागपुरी केर एकटा रूप कहलेन। हंुआँइ कुड़मालि भासा केर’ बिदुआन जेसन डाॅ॰ नन्द किशोर सिंह, डाॅ॰ हरदेव नारायण सिंह, निताई चन्द्र महतो एमाइन अनेक बिदुआन गिला इके कुड़मालिक रूप भेद मान’एँला। किंतु बास्त’बिक काथा इटा हेके कि उ समइए पंचपरगनिया केर परतिनिधि कर’इआ केउ नी रहेन।

जेसन कन’ खेत केर केउ मालिक नी रहले उ खेत केर चाइर’ बाटेक किसान धीरे-धीरे आइड़ छइल-छइल आपन बाटे मिलाते जाएंला ठीक अहे रकमे पंचपरगनिया भासाक संगउ हलक। आर बिना संइच बुइझ खने आपन भासाक संग जड़ते गेलएँ आर एखन’ जड़ते आहएँ।

किंतु एखन पंचपरगनिया भासाटाके पंचपरगनिया नामे आलेदा चिन्हाप मिल चुइक आहे आर झारखंड मेंहेन एखन पठन-पाठन सहित दितिअ राजभासाक दरजाउ 2011 इसबिए मिल आहे आखिरे एहे टाइ कहे पारी कि पहिल ज’तराइ नाम पंचपरगनिया भासाक बदले चाहे परेआए केर रूपे बेब’हार हए आहे इगलाक संकुचित अरथ’ आहे। एखन गटा पांचपरगना आर इकर बिस्तारित छेतर’ मेंहेन भिनु-भिनु जाति समुदाय चाहे जन समुदाय ज’न संपरक’ भासाक बेब’हार कर’एँला इटाके पंचपरगनिया नामेइ जानल जाएला। एहे नाम टा लेइ सरकारी माइन’ता मिल आहे।


Share

Leave a Comment